donderdag 16 juli 2015

De operatiekamer-assistente

Selfish sewing: het blijkt met grote regelmaat geen succes hier bij VanJansen. Was er ooit de Boerinnenjurk (het verbaast vast niet dat de jurk na de fotosessie nooit meer het daglicht zag) vandaag presenteer ik de O.K. assistente ;)
Heel enthousiast was ik over het ananasjurkje dat ik maakte voor Liv. Toen ik bij haar dit jurkje zag wenste ik dat ik dit jurkje ook in de volwassen versie mocht testen. Toen ik een berichtje kreeg van Valerie zelf, kon ik dan ook niet wachten om het te naaien. Ik naaide de grootste maat, die overeen zou moeten komen met maat 42-44. Omdat twinning winning is :) koos ik voor de ananas stof maar dan in mint.
Gisteravond zette ik de jurk in 1,5 uur in elkaar. Ik vond de rokdelen nogal smal, met in gedachte dat het een maat 42-44 moest zijn. Ik heb dan wel behoorlijke heupen, maat 44 heb ik nog niet in mijn kast hangen. En van boven ben ik smaller, dus ik verwachtte ergens dat de jurk veel te groot zou zijn. Groot dus de desillusie toen hij wel heel strak bleek te zitten rond die royale heupen. Daarnaast kreeg ik onmiddellijk het gevoel dat ik assisteerde op de O.K. Die groene kleur, en een redelijk vormeloze jurk, nee ik word er niet bepaald enthousiast van. Laat mij maar naaien voor die (vooralsnog) rechte meisjeslijven. Selfish sewing is horror voor mij. Patroonkeuze, stofkeuze, het gaat niet van een leien dakje. Ik vrees dan ook dat ergens volgens jaar deze jurk verknipt wordt tot een kleinere meisjesvariant.







32 opmerkingen:

  1. O wat een zonde! Ik snap jou volledig. Mijn laatste jurk bedekte amper mijn billen. Veel te kort en verhuisde naar de kast van Annelies. Je staat wel mooi met mint, maar ik denk dat je iets met meer vorm moet kiezen. Dat laat jouw vrouwenlichaam beter tot zijn recht komen. <3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Euhm, goh, hoe zeg je het subtiel :D het is schoon stof, laten we het daar op houden :D het model flatteert jou echt niet! je bent zo een schoon vrouw! Qua model vond ik de boerendochter wel erg mooi, die stof was dan weer niet alles.
    Selfish sewing is hier ook vaak een flater, als het een troost kan zijn :) Jij bent dan nog moedig genoeg om het te bloggen :D Ik kan het vaak zelfs niet opbrengen om van het mormel in kwestie foto's te nemen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Daarom blog ik erover, om de komische reacties niet te missen!

      Verwijderen
  3. toch vind ik de kleur je erg mooi staan, en zoals je m op de foto aan hebt vind ik m leuk staan hoor! (ik zou m maar gewoon dragen denk ik) maar herken jou 'probleem' helemaal het is lastig als je bovenmaat een maat kleiner is.
    groeten sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind m nog heel prima staan, maar ik snap je punt volledig!

    Ik had dezelfde wens maar was verstandig (hoop ik) en maakte er een (dus heel andere) slanke taille-uitlopende variant van. Ben nog niet helemaal blij, hopelijk lukt het goed...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het precies nog niet misstaan... het stofje staat je sowieso geweldig en het model is inderdaad heel eenvoudig maar het gaat wel vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoera voor de stof en hoera voor de sandalen, maar een knappe dame (sinds 22 juni kan ik dat met recht en rede schrijven) als jij verdient beter dan een operatiejurk! Ga snel nog wat soldenshoppen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat jammer van het mooie stofje.... Hopelijk krijgt het een nieuwe bestemming in de kast van 1 van je dochters....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zou wel opfleuren in de operatiezaal met zulke outfits ;) Zo jammer als het anders uitpakt dan in gedachten. Ik herken het maten probleem, heb wel twee maten verschil tussen bovenlijf en heupen.... En ook hier pakt het wel eens anders uit: retro toch wel erg...... retro, perfecte jurkje....... scheuren alle naden uit....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou het in twee knippen. Een rok of topversie lijkt met misschien nog een mooie redding. Want de kleur staat je inderdaad prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zou nochtans blij zijn als ik dit aan mocht in de operatiezaal :-). Maar inderdaad, je bent een mooie vrouw en deze jurk flatteert je niet zo echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie stof en dito sandalen. ;o) Vrouwelijke vormen verdienen het om gepast in de kijker gezet te worden. Jij maakt uit dit jurkje vast wel iets moois voor jouw meiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De titel van deze blogpost intrigeerde mij meteen :-) ... selfish sewing... ik hou ervan, maar het plaatje in mijn hoofd komt (veel te) vaak niet overeen met wat ik vervolgens in de spiegel zie. Anyway, deze jurk dus: de stof vind ik heel mooi, de kleur flatteert jou, maar de verhoudingen in deze jurk zijn niet optimaal voor jou - de taille moet lager, het zou een wereld van verschil maken... denk ik ;-) Maar hoera! Het zijn solden! Shoppen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, echt helemaal top als de operatieassistentes binnenkort in dit model mogen assisteren. De vormloze pakken van nu flatteren echt niet.
    Maar ik snap je punt helemaal... T blijft lastig om voor jezelf iets in een te steken. Ben wel jaloers op die mooie benen! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hahahaha, Esther! Ik zit hier luidop te lachen joh! Zooooo grappig, echt! Hij is gewoon te lang, dat is het grootste probleem. Zo'n soort jurk moet kort, punt. Knip er 15 cm af en het gaat al heel wat anders zijn. Je hebt er de benen voor, toch?! Waar is die schaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, centimers te lang ... absoluut niet recycleren voor de dochters, of toch uit de afgesneden centimers kan je nog wat haarlinten maken :-)

      Verwijderen
  15. Prachtige stof!! En het model is ook echt tof, maar is minder geschikt voor ons modellen :) Ik denk dat jij ook een meer aanpassend bovenlijfje nodig hebt.
    O, en hé, wat is er mis met die boerinnenjurk? Die is echt prachtig, en past jouw perfect!! Dragen jong!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb (met dezelfde stof dan nog) ook zoiets voor ☺selfish sewing komt hier ook vaak niet goed...
    maar volgens mij zou die jou al mooier staan als je er een v-hals of boothals van zou maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bwaa, k zou de jurk niet weggooien, nog zo'n OK mutsje en een mondmasker zou ik erbij maken. En i.p.v. een stijlloze zomerjurk hebt ge een stijlvolle carnavalsoutfit.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahaha, ik vind het echt wel meevallen, maar ik heb geen taille zoals jij, dus ik kan mijn taille ook niet verbergen als jij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Kan je hem niet omtoveren tot de martini jurk of de harlequin jurk van LMV?
    In die modellen zit er minder stof ter hoogte van de taille en dat kan alleen maar een voordeel zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hahaha grappig! Menig OK-assistente zou volgens mij juist blij zijn met zo'n mooi jurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Niks moeilijker dan selfish sewing! En erover bloggen is misschien nog wel moeilijker. Hetzelfde stofje ligt hier ook nog om ooit verwerkt te worden. De kleur was anders dan ik had verwacht, dus bleef het liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Haha, ik zou dit wel willen dragen in het OK! Misschien kan je de jurk wat aanpassen naar de southport dress van true bias? De kleur staat je wel vind ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zoals zovelen blijkbaar ben ik ook helemaal van mening dat die kleur je fantastisch staat! Ik herken jammer genoeg ook je probleem van die verschillende maten en heb ook behoorlijk wat schrik van selfish sewing. Ik probeerde echter een aantal maanden geleden de june dress van LMV uit en die zat meteen als gegoten (ik heb 'onderaan' maat 42 en 'bovenaan' een kleine 40; ik nam maat 42 voor de jurk). Misschien voor je volgende projectje? Succes in ieder geval :) ! Lieve groet, V.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De June is idd een ideale jurk voor de dames (like myself) met royale heupen, maar soms wil je gewoon iets anders :-) Volgens mij is jouw operatiejurk een ideaal patroon om in viscose of satijn (of zijde) te maken, eerder dan een katoentje ...

      Verwijderen
  24. Volgens mij zijn de hals en de lengte het probleem. Als je die wat minder steriel maakt (no pun intended) gaat het er al ineens heel anders uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen