woensdag 14 januari 2015

DIY leren kastgreep

Deze keer eens geen naaiwerk maar een andere DIY. Als ik onze woonstijl moet typeren kies ik meestal voor 'stoer': grote elementen, natuurlijke materialen, grijstinten, warme dekens en stoffen. maar met twee kleine meisjes in huis verloor ik mijn voorkeur voor stoer regelmatig uit het oog. Nu mijn dames langzaam de roze prinsessenfase ontgroeien (ik hou zelf trouwens echt wel van roze, maar dan meer vergrijsd oud-roze), neemt 'stoer' weer iets vaker de overhand.
Verliefd werd ik op de leren kastgreepjes die ik zag bij Nu Interieurontwerp. Maar ik had zeker 8 grepen nodig, en zag het niet zitten bijna €100 achter te laten. En de MDH zou me wat aandoen ook, denk ik ;)
Ofwel, zelf aan de slag. Het bleek een piece of cake, dus ik deel dat graag met jullie.


Nodig:
  • Leren strook (ik kocht een zwarte van 25 mm breed bij Kraal & Hobby, 85 cm lang á €6,95
  • Slotbouten, 1 per kastgreep ( ik vond ze bij Gamma, voor €2 per 8 stuks. je hebt ze in verschillende maten, let even op dat je bout niet dikker is dan het gaatje dat je maakt in het leer)
  • Gaatjestang (ik had die liggen, kocht deze jaren geleden in een setje bij de Aldi)
  • Scherpe schaar
How to?
Eerst meet je op hoe lang je leren strook moet zijn. Het is net wat je mooi vindt. Voor mijn greep knipte ik stroken van 15 cm.



Vervolgens teken je af waar je gaatjes moeten komen: steeds in het midden van de strook en aan beide kanten even ver van de rand. Met je gaatjestang perforeer je op die plekken het leer.




De leren strook vouw je dubbel, en de slotbout gaat door de gaatjes heen. Je greepjes kunnen zo aan de kast!





Kosten ongeveer €1,80 per greep :)

En heb je nog een restje van je leren strook? Dan maak je er op precies dezelfde manier een sleutelhanger van....


30 opmerkingen:

  1. Heel mooi én budgetvriendelijk! Kan je makkelijk de lade openen of vergt het wat oefening?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gemakkelijker dan met de vorige greepjes jozefien! Die draaiden de hele tijd, deze zitten goed vast. Tenminste dat is de ervaring na 24 uur ;)

      Verwijderen
  2. Als ik de MDH hier overtuigd krijg, komen ze op onze kasten in onze bureau! Nu kan ik hem al direct vertellen wat we ervoor nodig hebben en hoeveel het kost: geweldig! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed gevonden! Knappe Diy! En wat een moneysaver!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo mooi,zo simpel en dan nog eens heel goed betaalbaar en gemakkelijk om zelf te doen:tof van je om dat met ons te delen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een tof idee! Hier past dat nu niet direct maar echt leuk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk en budget idee! Misschien toch ook wat voor onze keukenkastjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super idee! Zal goed van pas komen bij onze verbouwing binnenkort, waar volgens mij alle mooie moneysavers goed van pas zullen komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Kei mooi! Easy, goedkoop èn snel, zo moet dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee, en ziet er nog leuk uit ook!
    Dat scheelt weer in de portemonnee ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik vind ze zelfs mooier dan de originele :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, een beetje design-look op een klein budget - dat vind ik echt leuk :) Maar ik vraag me af - zou kunstleer ook goed hiervoor zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je kan het altijd proberen! Maar het moet wel stevig kunstleer zijn en meestal is dat een stuk dunner...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zoek al een tijdje een mooie witte kast het liefst van hout weet iemand waar ik die kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ziet er leuk uit lekker abstract ook, ik vindt die stijl heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel tof! Zat al een tijdje te denken om dit thuis ook te doen bij ons dressoir en servieskast, maar kon steeds geen goedkope leerstroken vinden. Heel erg bedankt voor de tip! Kan ik weer een nieuwe DIY video maken voor showhome.nl :D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heb je handleiding gevolgd! Heb de leren stroken besteld, morgen naar de gamma en dan het weekend knutselen! De commode en ledikant worden zo leuk gepimpt!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Even een vraagje over de achterkant, daar steekt dan toch nog een gedeelte van de slotbout door? Maak je die dan korter ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Bernadette, dat klopt, maar echt minimaal, nog geen cm. Ik vind het niet storend (mijn oude kastkniphes van Xenos hadden dat namelijk ook, zelfs veel langer). Als het je wel stoort zou je t kunnen slijpen, maar je moet wel goed uitkijken dat je het rondje er nog omheen gedraaid krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Jaa idd! Thnx voor je snelle reactie! Ik ga dit doen met de lades van de commode, heel leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Super bedankt voor de tip! Leer is besteld voor 7 handvaten en bouten staan op het boodschappenlijstje van morgen! Heerlijk zo'n besparing!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een super tip! leer is besteld en morgen gaan we de bouten halen. Krijgt onze commode een mooie look

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gaaf! Vraag, zouden de leegstroken eerst niet afgestikt moet worden, of blijft het ook zo mooi?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat is echt niet nodig, zeker niet bij het leer dat ik gebruikte. Na meer dan twee jaar ziet het er nog precies zo uit als op de foto

      Verwijderen