vrijdag 27 juni 2014

ReCycle Cisse

Met het winnen in categorie Ole in de wedstrijd van zonen09, belandde ik maandag in de finaleronde van de wedstrijd. Dus niet achterover leunen en genieten van de gewonnen prijzen, maar opnieuw onder tijdsdruk een kledingstuk afleveren.
Een kledingstuk naar het nieuwste onuitgegeven patroon van de hand van de moeder van alle zonen09 patronen: Cisse. De andere twee finalisten en ik hadden op dat moment ook nog geen idee van wat Cisse voor een kledingstuk was. En dat is best lastig, als in je hoofd al kleuren, stoffen en modellen gecombineerd hebt. Temeer ook omdat mijn stoffenkast, in tegenstelling tot die van sommige andere bloggers, geen grote voorraad herbergt. Ik koop meestal gericht op projectjes die in mijn hoofd zitten, maar soms kan ik een impulsaankoop niet beheersen. Er liggen dus wel wat katoentjes in mijn kast, en een enkel tricot stofje is er ook wel te vinden. Maar wat als Cisse nu een winterjas zou blijken, of een broek, of een tas? Dan moest ik dringend op zoek naar 'speciale' stof, die in mijn buurt niet heel erg voor de hand ligt, en online shoppen was gezien de deadline ook niet bevorderend voor de gemoedsrust.

Toen kwam de mail van Sharon, mét de eerste foto's van Cisse. Een broek it is! Na Jacob met de uitlopende pijp, is er nu Cisse, met de rechte pijp. Op het eerste oog misschien niet megabijzonder, maar zoals we gewend zijn van de zonen09 patronen is ook Cisse uitgerust met piekfijne details. Zo kun  je kiezen voor een verborgen zakje met sluitlintje op het achterpand, een dubbele schuine zak op het voorpand en een zijzak met blinde rits. Ook onderaan de pijp is een accent in de vorm van een paspeltje voorzien. Cisse is, net als Jacob, te maken met een gesloten tailleband met of zonder valse gulp, of met ritsgulp en open tailleband. Tot slot kan  er worden gekozen voor knopen of drukknoopjes. Opties te over, voor naaisters die beginnen én gevorderden.



Ik heb vervolgens best nog even moeten nadenken over hoe ik die Cisse zou gaan aanpakken. Wat moest ik nu voor een stof kopen, en ja vooral: waar?
Toen herinnerde ik me die ene jeansbroek in mijn kast. Zo een jeansbroek die je koopt omdat het model heel hip is op dat moment, en niet omdat hij je peren-lichaam nu zo flatteert. Ja, die feitelijk als een zak aardappels om je lijf zit, en je 5 kilo zwaarder doet lijken. Zo een broek kocht ik een jaar of twee geleden, en ik overwoog daar een short van mezelf voor te maken. Niet om me buiten de deur mee te vertonen, hoor. Nee gewoon voor in de tuin. Een geluk dat ik dit soort klusjes meestal op de stapel laat wachten, want nu zou die broek verknipt worden tot Cisse-materiaal.
Best bijzonder overigens dat je van een baggy jeans in maat 42 niet direct een overvloed aan stof hebt voor een broek in maat 122. Ik kon niet simpelweg de naden openknippen en de patroondelen van Cisse overnemen. Verhoudingsgewijs ben ik bijna net zoveel tijd kwijt geweest met het lostornen van elk naadje van die jeans, als met het in elkaar zetten van Cisse. Fijn hoor, al die gelockte naden.

Zelfs compleet ontleed bleken de voorpanden van Cisse breder dan de voorpanden van mijn jeans. Ik was toch al van plan geweest Cisse wat te versmallen in de pijp, en dat idee werd nu simpele noodzaak.
De jeansstof werd aangevuld met fris gele paspel, gele knoopjes en een caravanstofje van Veritas met gele en groene accenten. Tja, we zitten nu eenmaal in de WK voetbal tijd, en om geen keuze te hoeven maken tussen het rood van de Belgische Duivels en het oranje van onze Hollandse Leeuwen, koos ik dan maar voor de kleuren van het Braziliaanse gastland.

Naast de 3 optionele zakjes die Sharon voorzag, naaide ik een extra kont-zakje waar ik een hartvormig stiksel op maakte, en nog wat accentstof liet piepen.
Ik skipte het paspel-accent onderaan de pijp. Het liet me namelijk een beetje denken aan de manier waarop pyjama's wel eens worden afgewerkt, maar dat kan ook komen omdat de testversie die we te zien kregen van Sharon in een stofje met een klein ruitje gemaakt was.

Ik wilde wel iets anders doen met de pijpen, zodat die net iets extra's kregen. Ik zoomde de pijpen niet gewoon om, maar voorzag het onderste deel van de pijp van een beleg in de accentstof, de pijp werkte ik af met een biais van jeansstof, en creëerde zo iets meer lengte. Wanneer je de pijpen omslaat komen er dus wat caravans tevoorschijn. Aan de achterkant stikte ik twee nepen onderaan de pijp om het geheel te breken.

De gele knopen (Veritas) zette ik vast met groen garen om de Brazilianse kleuren terug te laten komen.
Net zoals bij een 'echte' jeans stikte ik veel van de naden door. 

Cisse is af. Ik twijfel nog steeds over de gemaakte keuzes en of mijn Cisse 'genoeg' is om de competitie aan te gaan. Dat is tegelijk ook het voordeel van zo een deadline. Geen tijd voor een tweede kans, dit moet het zijn.
En nu? nu ga ik genieten van een dagje naai-verlof en wachten op de uitslag!























Stoffen: Jeans, gerecycleerd uit oude jeans. Accentstof: Veritas
Paspel en gele knopen: Verirtas


50 opmerkingen:

  1. Wow Esther! Schitterend. Ik herken veel van mijn gevoelens van de afgelopen week ;)
    Niet te doen dat je dit helemaal gerecycleerd hebt, wat een werk! Maar mèt resultaat. Ik vind het een héél fijne Cisse - mooi ook met die smalle pijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi Esther, ik heb me rotgezocht naar zo wat afgewassen jeans, maar dat vind ge natuurlijk niet nieuw. Uiteindelijk voor een ander stofje gegaan! Vind em echt leuk... ! En een jeans lostornen, amai wat een werk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh wiste ik nu zojuist jouw lieve berichtje toen ik erop wilde reageren? Sorry! Bedankt voor de lieve woorden!!

      Verwijderen
  4. Proficiat, Esther! Ik vind het magnifiek!!!!!!!!!!!!!!
    Prachtig gecombineerd, de afgewassen jeans met geel en groen.
    Lijkt mij weeral een super patroon van Zonen, ik hoop dat het weldra te koop is...
    Veel succes met de wedstrijd! Wij duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lostornen was de moeite, door de used look is jouw exemplaar cool en lief tegelijk! Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met wachten!
    De Cisse ziet er supergoed uit.
    Ik zal hier ook voor je duimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooo ! Dat hartje !!! Amaai, wat kijk ik ook uit naar die Cisse !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vijf dagen... Dat zou bij mij ook lichte paniek veroorzaken! Het broekje ziet er wel heerlijk uit, zo'n gedragen stofje maakt het helemaal af. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De Cisse zit je dochter als gegoten...erg mooi, lief en stoer tegelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toch wel een beetje een spannend avontuur zo te lezen. Jouw versie is supermooi en helemaal into girlie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je inspanningen hebben een mooie Cisse opgeleverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, super gerecykleerd! Ik duim!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw, super gerecykleerd! Ik duim!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi!
    En gerecykleerd, daar houden we van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, dit is het helemaal! Zo mijn stijl en goesting weeral... Prachtig, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je laat wel precies zien hoe iedereen zo'n patroon naar eigen hand kan zetten! Knap.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi met die versmalde pijpen, succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi zeg ... Het zal moeilijk kiezen worden !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, die juryleden zullen een flinke kluif hebben aan jullie drie versies ... elk een eigenheid en twist.
    Recycleren lukt bij mij (nog) niet: ik zie erg op tegen het lostornen van de 'versleten' kledij en dan duik ik uit luiheid toch in mijn stoffenkast ...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Erg mooi! Zo keurig dat hartje! De Cisse gaat zeker aangeschaft worden hier...
    Grtz Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dit is absoluut mijn favoriete Cisse. Zooooooo mooi. Meteen verliefd. Je mag oh zo trots zijn op jezelf!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een heel mooie, frisse Cisse! En chapeau voor het lostornen van de jeans...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo fan van jouw Cisse!! Echt! De look klopt compleet! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ok, nu ik ze alle drie gezien heb, ben ik er zeker van. Dat wordt weer niet simpel voor die jury. Zo knap dat je een bestaande broek gebruikte voor de stof. Mooie foto's en details ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Supermooi! En beter passend kan bijna niet, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goed gedaan!
    Ik zie drie prachtige Cisses, ik zou niet graag moeten kiezen...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Waaauw, dat is echt supermooi gedaan!! Heerlijk ook: recykleren met een nieuw patroon in een spannende wedstrijd, je moet het maar doen! Ik vind jouw exemplaar echt heel erg mooi, leuke details, mooie materiaalkeuze, en gewoon: tiptop, en prachtig op je dochter! Hebben we een winnaar...? Benieuwd wie gaat winnen, het zijn allemaal zo'n schoon exemplaren geworden! Ook voor jou alleszins al een heeeeel dikke proficiat, ongeacht het resultaat!!;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Schitterend , goed passend broekje ! Alhoewel ik de 3 "Cisses" leuk vind ; zou ik toch kiezen voor jouw exemplaar.
    Omwille van het extraatje dat recyclen is ; maar ook omwille van het feit dat jouw broekje echt mijn smaak is = iets meer skinny ; iets jonger.
    Daarnaast bewonder ik jullie 'technische naaikunde'. Wat een chique afwerking telkens !
    Héél benieuwd wie nu uiteindelijk won.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een zalige broek Esther! verdiend gewonnen meisje! geniet van je prijs :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dit vind ik nu eens een super toffe jeans!Leuk afgewerkt en ik ben fan van het hartje!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Dat hartje op de kont-zak vind ik een gewéldig detail!! En wat een vrolijk geel, helemaal perfect voor de zomer !

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Proficiat ! Zoals ik al aangaf vond ik jouw broek de leukste....verdiend gewonnen , dus !

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Gefeliciteerd !!! Geniet van je kado's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Deze vind ik nu echt zo leuk !!!!
    En idd gefeliciteerd !!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Allereerst proficiat! En wat een mooi modelletje broek! Wat ik ook grappig vindt is dat je schrijft dat de stof uit een maat 42 is gekomen....ik vindt je helemaal geen maat 42!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ze is supermooi geworden! Jammer dat je deze niet in maatje 42 in de winkel kan kopen... en ik stelde mezelf ook net de vraag van Corine hierboven! Haha het zal wel een heel baggy model geweest zijn ;-) Ik ben benieuwd naar je eerste project op de nieuwe Bernina!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een mooi model, zowel de broek als de dame die hem showt. Succes met de wedstrijd.

    Groeten van Juffrouw Mier

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wauw! Super leuke outfit! Ze is helemaal klaar voor de zomer!

    Vergeet jou foto niet te uploaden op onze facebook-app en maak zo elke week kans op een bon ter waarde van 25 euro!

    https://www.facebook.com/Veritas/app_119148074942998

    Creatieve groetjes, het veritas-team!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Waaaaauw super! Ik heb ook nog zo'n jeans klaar liggen!
    Ziet er een super leuk patroon uit!

    BeantwoordenVerwijderen