donderdag 1 mei 2014

snacksize

Het is weer verjaardagstijd. Aan het eind van deze maand wordt mijn kleine meisje 4. Dat betekent een hele hoop mijlpalen, want geen kinderdagverblijf meer, geen peuterspeelzaal meer, maar op naar de basisschool! En bij verjaardagsfeestjes horen feestkleren, versieringen, kadootjes en traktaties. Die traktaties dus. Wellicht heeft u het al op mijn facebookpagina gezien, maar ik had de lat hoog gelegd. Of hoge lat, het grenst aan de reinste waanzin eigenlijk. Ik maakte namelijk 60 appelzakjes a la hilde@home Ja ik weet, compleet absurd. Ik had me ook niet helemaal gerealiseerd dat het bereiken van die 4 jaar zorgde voor twee afscheidsfeestje, en een welkom in een nieuwe klas. 60 dus. Het was een hels karwei, ik ben daar eerlijk in. De eerste 10 waren leuk om te naaien. Nadat ik het patroon aanpaste, waren de 10 zakjes daarna ook wel leuk, maar dan hield het ook wel op. Dus mocht je het ooit in je hoofd halen iets soortgelijks te doen. Lees dit nog even terug: Doe Het Niet. Spaar Jezelf. Ik kreeg serieus de neiging een briefje aan de appelzakjes te hangen met de mededeling: 'Indien u het niet gaat gebruiken, graag retourneren...'
Goed, die appelzakjes raakten af. na 360 patroondelen knippen, in elkaar zetten en 60 knopen aannaaien kon ik ze niet meer zien. Foto's volgen  in een later post wel.
Toen ik de zakjes een dag of drie geleden af had, kon ik mij eindelijk weer op een ander projectje richten. Een projectje van wat kleiner formaat graag.
Omdat mijn kleine dame weg is van poppen naaide ik als kadootje al een Lua slaapzak voor haar babypop. Omdat de 4 jarige nog meer poppenspul wenste, naaide ik op record tempo een baby-zak in elkaar.
Hier het resultaat.







Ook maken? van restjes stof knip je 3 rechthoekige lappen stof (gebaseerd op het formaat van de pop in kwestie). Ik gebruikte wederom de roze Monaluna stof, een lap witte katoen, en voerde het geheel met een lap witte Nicky velours.
Goede kant op goede kant, en net als een dekentje rond stikken (laat een keergat open). dan keren, keergat sluiten met een laddersteek. Ik legde toen de pop op de lap, stikte de lap onderaan dicht, en zorgde verder voor een kapsnap sluiting. Ook bevestigde ik drie kapsnaps aan de bovenkant van de lap om een soort 'mutsje' te creëren.

14 opmerkingen:

  1. Super!! Ga ik mij ook eens aan wagen :-)
    http://lolomygirl.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige stoffenkeuze... Zoals altijd bij jou! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel grappig: ik was aan het wachten op jouw verjaardagstraktatie omdat ik vorig jaar de inspiratie voor deze voor de jongste dochter bij jou gevonden had (knippie-konijntjes in vilt), maar appelzakjes maken zie ik niet zitten ... heel mooi poppennestje !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee!
    En inderdaad een prachtig stofje.

    Bovendien petje af dat je niet hebt opgegeven bij de appelzakjes.
    Ik zou er waarschijnlijk na 10 zakjes al mee gestopt zijn ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tof gedaan en zeer leuke kleuren gekozen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof! En echt waar, die 60 appelzakjes... helemaal waanzinnig dat je dàt hebt volgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze zijn af geraakt! Hoeraaaaaaa! En ik onthou vooral: "Doe het niet" :) Tof, zo'n poppenzak. Moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee! Hier ook verjaardag in aantocht, dus ik mag nog aan de slag. Die appelzakjes die je gemaakt hebt, waar kan ik die vinden?? Ik heb je laatste blog helemaal gemist, wat een lieve slaapzakjes. Die vogelhuisjes stof is echt fantastisch. Ik had me ook opgegeven, maar er waren zo veel aanmeldingen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Francien, als je googled op hilde at home + appelzakjes, dan vind je de tutorial vanzelf! Maar ik heb je gewaarschuwd he ;)

      Verwijderen
    2. Dankje, maar ik hoopte op een foto van jouw 60 appelzakjes! Op je facebookpagina, maar die kan ik zo snel niet vinden. Ik ga er zelf nu niet aan beginnen, heb ooit 100 hoesjes om geboortekaartjes gemaakt, dus ik begrijp wat je doorstaan hebt...

      Verwijderen
  9. Oeps, 60 stuks!

    De poppenzak is prachtig. Die stof...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. superleuk cadeau en idd 60 zakjes is echt zottekeswerk

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allereerst respect! Wat een megaklus, 60 appelzakjes... En dat je ze allemaal toch hebt gemaakt! Je poppenslaapzak lijkt me een supermooi cadeau voor de kleine poopenmama!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je gevoel bij de 60 zakjes, kan ik helemaal volgen.
    Ik maakte al enkele keren over de 100 geboortezakjes en kwam datzelfde gevoel tegen. Doch de commentaren achteraf maakten veel goed.
    Liefs, Veerle

    BeantwoordenVerwijderen