vrijdag 6 december 2013

De praktische Jackie

Vereerd was ik, toen An van www.iene-miene.blogspot.be me vroeg een patroon te testen. Jullie zagen ongetwijfeld al meerdere testversies voorbij komen van het Jackie manteltje dat An samen met Griet van emma & mona tekende. Omdat ik al een paar wollige manteltjes naaide, besloot ik een praktische Jackie te maken. De buitenstof is HS micropeach (een inderdaad, perzikzacht stofje dat wind- en waterdicht is. Ik zag het alleen nog op de website van kleurenmix), dat ik wat dikker maakte met een laagje fleece.
Vanbinnen gevoerd met een heerlijk zacht teddystofje. Het geeft de Jackie een heel andere, beetje sportieve uitstraling.
De opmerking van An om dikkere versies van Jackie met een extra centimeter naadwaarde te tekenen sloeg ik helaas in de wind. Ik ben gewend om alles in te nemen voor de meisjes, dus verbreden zit nog niet in mijn naaivocabulaire. En per abuis vergat ik dus ook nog te verlengen. Ik maakte hier dus maatje 116, maar ben bang dat de Jackie heel snel kan verhuizen naar de kast van kleine zus.
In elk geval, het patroontje is simpel en mooi, ik ben grote fan van de strikmouwen en het ronde kraagje. De werkbeschrijving is ontzettend uitgebreid, dus ik weet zeker dat ook beginnende naaisters een Jackie in elkaar kunnen zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos!


 
 



 
 
Broek en oorwarmers: Zara
Sjaal: Barts

26 opmerkingen:

  1. dat zal de kleine zus niet erg vinden, 't is hele mooie geworden! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zooo mooi en een schitterend idee om een praktische versie te maken!
    Heb je deze stof ook besteld bij kleurenmix?
    Dit is een patroon dat ik zeker wil. Ik hoop ook op een kap-versie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, deze is van kleurenmix. Ze heeft verschillende kleuren en staaltjes worden gratis opgestuurd.

      Verwijderen
  3. Maar waw! Prachtig! Zo'n stof, daar zou ik ook wel een jasje in willen maken. Gekocht bij Kleurenmix?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, kleurenmix! In meerdere kleuren en gratis proefstaaltjes, echt stof die je moet voelen..

      Verwijderen
  4. Mooi, en hij ziet er inderdaad practisch uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi, en perfecte keuze, zo'n praktische stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo eentje zou ik zelf ook wel willen! Goed gezien, die stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zie het maatjesprobleem, maar vermoed dat kleine zus ook heel content zal zijn met deze Jackie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind deze versie de mooiste die ik zag.
    Ik ben geen fan van 'wollen' jasjes . Die zijn niet zo handig in ons druilerige land .
    Dit comfortabele jasje vertaalt het nieuw patroon in een dagelijks te dragen uitvoering.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig! Hoe doe je dat dan met dat fleece 'verdikken'? Neem je gewoon een dubbele laag stof, dus de jassenstof en de fleece tegelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, je knipt dus alle delen uit beide stoffen. Ik stik de stoffen dan op elkaar ( foute kanten tegen elkaar) op een paar millimeter van de rand en met een grote steeklengte.

      Verwijderen
    2. Top! Bedankt voor je antwoord. Dan maakt de kleur van het fleece ook niet uit denk ik.

      Verwijderen
    3. klopt helemaal! ik zou alleen als je bijvoorbeeld een hele lichte dunne stof hebt ook een lichte kleur fleece gebruiken, zodat hij er niet doorheen kan schijnen. Succes!

      Verwijderen
  10. Met dit jasje in mijn hoofd bestelde ik de stalen Bij Kleurenmix. Nu mijn vraag aan jou: is de stof niet zweterig zoals een regenjas? Ademt het wel?
    Ik kreeg ook de staal van Bonny Bee, een hele degelijke variant maar minder zacht en soepel dan micropeach.

    BeantwoordenVerwijderen