maandag 29 april 2013

De Restrok KCW2013#1

Voor wie het nog niet wist: afgelopen week was het Kids Clothes Week (KCW dus). Elke dag een uur vrijmaken voor tekenen, knippen en naaien aan kinderkleding. Maar ja, die kasten van Liv en Feline hingen al aardig vol dus, zelfs na het bijhalen van kledinghaakjes. Ik nam me dan ook voor een Mum's Clothes Week in te lassen. En ik heb ook zeker een poging gewaagd. Van een reststofje maakte ik een proefversie van een Madame Zsazsa rok voor mezelf. Maar het werd me weer pijnlijk duidelijk waarom ik liever stukken voor mijn meisjes naai: die hebben tenminste rechte lijfjes waar alles op past, en alles leuk staat. Met verschillende maten voor boven- en onderlijf (lees: smalle taille, met Hollandse heupen en dito bovenbenen), staat zo een rokje in het hoofd best prima, maar in werkelijkheid leek ik net een boerin. En nee, niks mis met boerinnen, maar ik bedoel: ik zag er al eens eleganter uit. Als iemand nog goeie patroontips heeft voor lijven als dat van mij: mijn dank is groot!
Naast die rok, die inmiddels op de stapel der misbaksels vertoeft, begon ik nog aan een jurk voor mezelf, naaide ik op de creamiddag op school een vlaggenslinger met een groepje 4- en 5 jarigen uit Liv's klas en knipte ik vast een deel van de traktaties voor Felines verjaardag volgende maand.

En, omdat ik het niet kon laten, rolden er toch nog twee meisjesrokjes vanonder mijn Toyota.
De overzeese stoffenstapel was inmiddels aardig geslonken, dus het eerste rokje werd een restrokje. Een cirkelrok uit 8 delen, gemaakt van allemaal restjes stof. U herkent wellicht de voering van Liv's zomerjas, de stofjes van de twee zwierjurken die ik voor Feline maakte, restjes van de verjaardagskroon, en een stofje van het stoffenspektakel. Van een restje gele tricot maakte ik de tailleband, met daardoor een koordje van Zpagettigaren.








 
 
 
 


21 opmerkingen:

  1. Ohhh, wat een mooi en vrolijk rokje!Haar topje is ook heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank! Het topje is van Benneton, enig he? Ik koop normaal zelden hetzelfde voor allebei, maar deze kon ik niet weerstaan in het dubbel ;)

      Verwijderen
  2. Mooi én handig rokje ; zowat elke kleur past erop!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar word je spontaan happy van! We kijken allen al uit naar een zalige zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel schattig! En niet opgeven om voor jezelf te naaien, 't is 't patroon dat anders moet en niet jij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das nog eens een zin om over na te denken! Je hebt gelijk!

      Verwijderen
  5. leuk idee! :)

    http://mamajulesbrussels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk idee zeg, om zo stofrestjes op te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, wat vrolijk en origineel! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. leuk en ze lijkt er ook heel blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi zwierig rokje en zo'n zomerse kleuren....een zonnetje in huis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat snoetje... goddelijk gewoon!
    Herkenbaar, dat niet-voor-mezelf-naaien-wegens-ambetante-maten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze combinaties zijn heel mooi! Goeie tip met dat 'Zpaghetti-garen'!
    Je zou eens moeten proberen je heupen en je taille op het patroon op te meten en eventuele aanpassing doen aan het patroon. Wij teken in de breedte ook altijd 2 cm zijnaad zodat je ook tijdens het maken nog genoeg kan bijsturen. Misschien eens een patroon van knipmode of burda proberen (ik hoorde trouwens dat de damesrokken bij madame Zsazsa iets te klein uitvallen!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tips! Burda valt meestal beter ja! Ik dacht juist dat de rokken van Mme zsazsa groot vallen? En alleen de kinderrokjes klein? Nou ja, in elk geval ga ik over op andere patroontjes :)

      Verwijderen
  12. Zpaghetti-garen....wat een geweldig idee, dat ga ik gebruiken bij het maken van knikkerzakskes voor de schoendoosactie.....!
    Merci!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi rokje! Al je favoriete stoffen in 1 stuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie creatie wederom. En dank voor het goede idee van de zpaghetti-garen! Wat een heerlijk meisje.

    BeantwoordenVerwijderen