zondag 3 maart 2013

mini make-over in 1 dag

Ja, mijn lief mag gerust een metro man genoemd worden. Tja, wat kun je ook anders in een vrouwenhuishouden. Nee de man is niet vies van een vleugje pastel in huis, kan inmiddels aardig overweg met haarborstel, lange haren en haarspeldjes, kan behoorlijk wat K3 refreintjes meezingen. Maar goed, er zijn grenzen!
Toen onze meiden een paar maanden geleden naar hun meidenzolder verhuisden, kwamen hun twee oude slaapkamertjes vrij. 1 hobbykamer voor mama ('naaikamertje' heeft toch zo'n aparte bijsmaak), en 1 werkkamer voor de man des huizes. Dat ik niet direct problemen heb met een roze geruiten behangetje of een babyroze muur mag duidelijk zijn. Maar lief voelde zich toch niet écht op z'n plek met roze muren, roze en turquoise ordners, en in een verder rommelig, klein kamertje. Omdat hij best wat uurtjes doorbrengt op dat plekje bedacht ik dat ik hem zou verrassen voor zijn verjaardag met een heuse, stoere werkkamer. Exit roze, welkom vintage grey!
Ik hamsterde al bijna 1,5 maand verf, accessoires, ordners, etc. Mijn bagageruimte in de auto vulde zich met tafelpoten, vloermat, fotolijstjes. Zou mijn kledingkast geopend hebben, dan lachten de nieuwe ordners u tegemoet. Schoonbroer was zo lief om het massieve, donkere bureau te vervangen door een stoer en licht steigerhouten exemplaar.
Afgelopen vrijdag was het dan zover. Ik zou die klus even gaan klaren. Jaja, terwijl kleine Feline ook thuis was, en Liv ook 's middags vrij was. Zowel lief als mijn vader zouden achteraf zeggen dat ik teveel make-over programma's op televisie kijk.
Een kort relaas van een goed voorbereidde actie:

9.15 start project make-over: plinten en plankjes werden losgeschroefd, apparatuur afdekt en de muurverf erbij gepakt
09.30 de eerste roller op de muur. Oh, shit, vergeten vóór-foto's te maken! en shit2, die verf is hartstikke dik en pakt voor geen meter. Binnen 5 minuten staat het zweet me op het voorhoofd en besef ik dat ik de 6 te verven vierkante meters nooit ga redden met de pot muurverf die geschikt moet zijn voor 10m2. zucht! Ondertussen kwast Feline haar hele gezichtje onder met felblauwe oogmake-up.
10:30 met nog 1 m2 te gaan is de verf echt op. Op naar de bouwmarkt. Kindergezichtje schoongeboend en hup! In de bouwmarkt blijkt natuurlijk dat de verfmengmachine het niet doet. Mevrouw Gamma draait in 20 minuten even een onderhoudsprogramma en dan heb ik even later weer een litertje vintage grey in mijn handen.
11:15 muur is geverfd! Nu even gauw alle meubels uit de kamer voordat het bureau komt. Zuchtend en steunend staat even later de hele bovenverdieping vol met zooi, meubels, is de vloer bedekt onder een laagje blauwe oog make-up, en zit mijn kleinste dame even braaf op ons bed een filmpje te kijken. Als ik nog even het loeizware bureau verschuif hoor ik een klap, gevolgd door gekrijs. Mijn kleine meis is van bed gevallen, en straaltjes bloed sijpelen uit haar mondje. Shit3, overal bloed, een gillend meisje. Ik zie mezelf al de hele middag op de eerste hulp zitten en lief thuiskomen in de 'ultieme verrassing': een hele verdieping vol rommel, meubels en blauwe oogmake-up vermengd met bloed. de ontbijtborden nog op tafel..... oh, help, en mijn lief houdt helemaal niet van verrassingen, waar ben ik aan begonnen???

6 uur later, 17:30. De werkkamer is af. alles spic en span, gestofzuigd en opgeruimd. De pannen pruttelen met een gezonde maaltijd. Feline heeft een dikke lip, maar geeft geen kik. Liv en haar vriendinnetje hebben de hele middag lief gespeeld. Tussendoor togen we nog even naar de bibliotheek. Er is geen vuiltje meer aan de lucht. Niets dat nog herinnert aan de wanhoops-gevoelens van een paar uur eerder. Als lief thuiskomt en van dochterslief het woord 'geschilderd' opvangt schiet hij spontaan in de stress. Maar even later is hij zo verrast en ontroerd, dat had ik niet durven hopen. Plan geslaagd!






6 opmerkingen:

  1. Zo zalig schoon, en zo een prestatie op die tijd... Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben onder de indruk! Zou ik nooit aangedurfd hebben. En vooral super-mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hihi ik lees echt wel een hele tijd later pas... super gedaan! Is hij nog steeds tevree met zijn werkkamer? Hoe ziet ze er een jaar later uit? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je! en die kamer, die zet er nog bijna hetzelfde uit, goed he? her en der een kindertekening, én inmiddels een nieuwe computer, maar verder nog identiek :)

      Verwijderen